Wednesday, June 23, 2010

ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ သတင္းမီဒီယာသမားတို႔၏ တာ၀န္

ဇင္လင္း / ၂၁ ဇြန္ ၂၀၁၀


၂၀၁၀ အတြင္း ေရြးေကာက္ပြဲ အေသအခ်ာ က်င္းပမည္ဟု နအဖအာဏာပိုင္တို႔က ေၾကညာထားသည္။ ယခုအထိ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ရန္ ႏိုင္ငံေရးပါတီတည္ေထာင္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားသည့္ ပါတီ (၄၂) ခုရွိသည္။ ယင္းတို႔အနက္ (၃၃) ပါတီကို မွတ္ပုံတင္ခြင့္ျပဳေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က သတင္းထုတ္ျပန္ထားသည္။ ၂၀၁၀ ႏွစ္တ၀က္က်ဳိးၿပီ ျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပမည့္ရက္က ယခုတိုင္ ဘယ္ဆီေနမွန္းမသိ။ အခင္းအက်င္းအရ ‘စစ္အာဏာရွင္စနစ္’ မွ ‘အရပ္၀တ္ စစ္အာဏာပိုင္စနစ္’ သို႔ ေျပာင္းမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္ေသာ္လည္း ‘နအဖ’ က ႏိုင္ငံတကာအျမင္ေကာင္းသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္ေရးကို နည္းမ်ဳိးစုံသုံး၍ ႀကိဳးပမ္းေနသည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံတကာအျမင္တြင္ အေရးအပါဆုံးျဖစ္သည့္ သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္က ယခုအထိ ပိတ္ပင္ထားဆဲရွိသည္။

စင္စစ္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ဖြဲ႔ခြင့္ျပဳသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုစည္း႐ုံးပိုင္ခြင့္ႏွင့္ စာအုပ္စာတမ္း ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိပိုင္ခြင့္တို႔မွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီတိုင္း၏ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးအျဖစ္ ခြင့္ျပဳၿပီးျဖစ္ရမည္။ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာေရးသားပိုင္ခြင့္ ရရွိေရးသည္ အထူးအေရးႀကီးေသာကိစၥျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတခု က်င္းပရာတြင္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တမႈရွိ မရွိ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိ မရွိ ဆိုသည့္အခ်က္ကို ႏိုင္ငံတကာလက္ခံႏိုင္ေစရန္ သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္သည္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအားလည္း အကန္႔အသတ္မရွိ၊ ခြဲျခားမႈမရွိ၊ သတင္းမီဒီယာကို လြတ္လပ္စြာ တန္းတူအသုံးျပဳခြင့္ ေပးရမည္လည္းျဖစ္သည္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း’ အပိုဒ္ (၁၉) အရ လူတိုင္းတြင္ လြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဖြင့္ဟေဖာ္ျပႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။ အဆိုပါအခြင့္အေရးမ်ား၌ အေႏွာင့္အယွက္မရွိဘဲ လြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ခြင့္ ပါ၀င္သည့္အျပင္ ႏိုင္ငံနယ္နိမိတ္မ်ားကို ေထာက္ထားရန္မလိုဘဲ သတင္းအေၾကာင္းအရာႏွင့္ သေဘာတရားမ်ားကို တနည္းနည္းျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ရွာယူဆည္းပူးႏိုင္ခြင့္၊ လက္ခံႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ ေ၀ငွျဖန္႔ခ်ိခြင့္တို႔လည္း ပါ၀င္သည္။ အမ်ားျပည္သူသို႔ သတင္းအခ်က္အလက္ ျဖန္႔ေ၀ခြင့္ႏွင့္ ကိုယ္တိုင္လည္း သတင္းအခ်က္အလက္ လက္ခံရယူပိုင္ခြင့္တို႔သည္ လူတိုင္း၏ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဖြင့္ဟေဖာ္ျပႏိုင္ခြင့္ မရရွိပါက က်န္လူ႔အခြင့္အေရးဆိုသည္တို႔ကို ခံစားခြင့္ရရွိရန္မွာ ျဖစ္ႏိုင္စရာမရွိေပ။

ဆိုလိုသည္မွာ လြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဖြင့္ဟေဖာ္ျပႏိုင္ခြင့္မ်ား ဆုံး႐ႈံးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အေနျဖင့္ မိမိတို႔ႏိုင္ငံေရးအယူအဆႏွင့္ မူ၀ါဒလမ္းစဥ္မ်ားကို ျပည္သူလူထု သိရွိနားလည္ေအာင္ ရွင္းလင္းေျပာျပႏိုင္ခြင့္လည္း ဆုံး႐ႈံးရသည္။ ပါတီမ်ားအား လြတ္လပ္ပြင့္လင္းေသာ ၀န္းက်င္တြင္ ႏိုင္ငံေရးစည္း႐ုံးမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ခြင့္မေပးသည့္ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။

၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား၌ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ တရား၀င္ မွတ္ပုံတင္ထားသည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ ယခုအခ်ိန္အထိ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုစည္း႐ုံးပိုင္ခြင့္ႏွင့္ စာအုပ္စာတမ္း ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိပိုင္ခြင့္ မရရွိေသး။ ပါတီမူ၀ါဒ၊ သေဘာထားရပ္တည္ခ်က္၊ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရးဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာ အခ်က္အလက္မ်ား ပါရွိေသာ စာရြက္စာတမ္း၊ စာအုပ္ႏွင့္ လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ားကို ထုတ္ေ၀လိုပါက “၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ပုံႏွိပ္သူမ်ားႏွင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မွတ္ပုံတင္ဥပေဒ” ႏွင့္အညီ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ ပုံႏွိပ္သူမ်ား၊ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မွတ္ပုံတင္ႏွင့္ စာေပစိစစ္ျဖန္႔ခ်ိေရးလုပ္ငန္းမ်ား ႀကီးၾကပ္မႈဗဟိုအဖြဲ႔ထံသုိ႔ ‘ႏိုင္ငံေရးပါတီ ထုတ္ေ၀ခြင့္မွတ္ပုံတင္’ ေလွ်ာက္ထားၾကရမည္ျဖစ္သည္။

ထို႔ေနာက္ ထုတ္ေ၀ခြင့္မွတ္ပုံတင္ ရရွိၿပီးေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ ၎တို႔ထုတ္ေ၀လိုေသာ ပါတီ၏ မူ၀ါဒ၊ ေဘာထားရပ္တည္ခ်က္၊ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရးဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္း၊ စာအုပ္ႏွင့္ လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ားအတြက္ စာေပစိစစ္ႏွင့္မွတ္ပုံတင္ဌာနသုိ႔ ႀကိဳတင္တင္ျပ စိစစ္မႈခံယူျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရရွိမည္ဟုဆိုသည္။ သို႔ရာတြင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီထုတ္ေ၀စာမ်ား ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ရာတြင္ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္းခ်က္ (၁၁) ခ်က္ကို လိုက္နာရမည္ျဖစ္သည္။

ယင္းစည္းကမ္းခ်က္မ်ားတြင္ မွတ္ပုံတင္သက္ေသခံလက္မွတ္ ထုတ္ေပးရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္သုိ႔ သတ္မွတ္ထားေသာ မွတ္ပုံတင္ေၾကး တသိန္းႏွင့္ အာမခံေၾကး ငါးသိန္း စုစုေပါင္း (၆) သိန္း ႀကိဳတင္ေပးသြင္းရမည္။ ပုံႏွိပ္ၿပီး စာရြက္စာတမ္းမ်ားအား ထုတ္ေ၀ျဖန္႔ခ်ိသည္ႏႇင့္ တၿပိဳင္နက္ စာေပစိစစ္ႏွင့္ မႇတ္ပုံတင္ဌာနသို႔ ပုံႏွိပ္မူ (၁၀) ေစာင္ တင္ျပရမည္။ စာေပစိစစ္ႏွင့္ မွတ္ပုံတင္ဌာနသုိ႔ ေပးပို႔တင္ျပၿပီးေသာ စာမူမ်ားကိုသာ ၀က္ဘ္ဆိုက္တင္ခြင့္ရွိသည္။ ထို႔ျပင္္ တပ္မေတာ္အား ထိပါးပုတ္ခတ္ေသြးခြဲျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီႏွင့္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအဆင့္ဆင့္၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရတို႔အား ဆန္႔က်င္ျခင္း စသည္တို႔ကို မျပဳရဟု ဆိုထားသည္။ စည္းကမ္းေဖာက္သည္ဟု ယူဆလွ်င္ အာမခံေၾကး ငါးသိန္းကို ဒဏ္ေၾကးအျဖစ္ သိမ္းယူမည့္ သေဘာျဖစ္သည္။

ထို႔ျပင္ ၂၀၀၈ ဖြဲစည္းပုံ အပိုဒ္ ၃၅၄ (က) တြင္ “ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ မိမိ၏ ယုံၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္” ဆိုသည့္ စာတေၾကာင္းမွ်သာပါရွိသည္။ လိုသလို ဆြဲဆန္႔ႏိုင္သည့္ အာဏာရွင္စနစ္ကာကြယ္ေရး ဥပေဒျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ ေနာက္ထပ္ အဟန္႔အတားတခု ရွိေသးသည္။ မွတ္ပုံတင္ခြင့္ရရွိၿပီးေသာ ပါတီမ်ားအေနျဖင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္က်ၿပီး ရက္ေပါင္း (၉၀) အတြင္း ေကာ္မရွင္သို႔ ပါတီ၀င္အင္အားစာရင္း တင္ျပရန္ ေမလ (၂၉) ရက္ေန႔က အမိန္႔ထုတ္လိုက္ျပန္သည္။

ျပည္ေထာင္စုတဝန္းလုံးတြင္ စည္း႐ုံးမည့္ ပါတီျဖစ္လွ်င္ ပါတီဝင္ဦးေရ အနည္းဆုံး (၁,ဝဝဝ) သို႔မဟုတ္ တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တခုခု၌ စည္း႐ုံးမည့္ ပါတီျဖစ္လွ်င္ အနည္းဆုံး ပါတီဝင္ဦးေရ (၅ဝဝ) စည္း႐ုံးမည္ဟု ဝန္ခံခ်က္မ်ားႏႇင့္အတူ ႏိုင္ငံေရးပါတီမွတ္ပုံတင္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့ၾကရသည္။ သို႔ျဖင့္ ပါတီဖ်က္သိမ္းမခံရေစရန္ ရက္ (၉ဝ) အတြင္း အဖဲြ႔ဝင္အင္အား ျပည့္မီေရးအတြက္ ေဆြမ်ဳိးမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ားထံ ကြင္းဆင္းစည္း႐ံုးေနၾကရသည္။

ဤအခင္းအက်င္းအရဆိုလွ်င္ ပါတီငယ္အမ်ားစုအဖို႔ ပါတီဖ်က္သိမ္းျခင္း မခံရေအာင္ အားထုတ္ေနရသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ မဲဆြယ္စည္း႐ုံး၀ါဒျဖန္႔ခ်ိခြင့္တြင္ တပန္း႐ႈံးေနရေၾကာင္း ျမင္သာသည္။ ထိုမွ်မက ေငြေၾကးအင္အား ကြာဟမႈကလည္း (USDP) ကို မယွဥ္ႏိုင္ျဖစ္ေနျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ စစ္အာဏာရွင္တို႔ကိုယ္တိုင္ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ “ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပါတီ (USDP)” က အဘက္ဘက္မွ အသာစီးယူထားေၾကာင္း ပိုမိုထင္ရွားေစသည္။ ပါတီမွတ္ပုံမတင္မီ တႏွစ္ေလာက္ကတည္းက USDP က မဲဆြယ္စည္း႐ုံး၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေနခဲ့သည့္ အေထာက္အထားမ်ား ရွိေပသည္။ သာမန္လူထုအၾကား၌ USDP ႏွင့္ တစညပါတီကို ၾကားဖူးေနၾကေသာ္လည္း အသစ္ဖြဲသည့္ ပါတီမ်ားႏွင့္ ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ားကို သိသူ အလြန္႔အလြန္နည္းေပသည္။

ယင္းအေျခအေနကိုၾကည့္လွ်င္ နအဖက ပါတီမ်ားကို မဲဆြယ္စည္း႐ုံးခြင့္မျပဳေသးဘဲ အခ်ိန္ဆြဲကန္႔သတ္ထားပုံမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိလုပ္ထားေၾကာင္း ျမင္သာေပသည္။ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အတိုက္အခံျဖစ္လာဖြယ္ရာရွိသည့္ ပါတီမ်ားကို လူထုႏွင့္ ကင္းကြာေအာင္ လူမသိေအာင္ လုပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔မွသာ လႊတ္ေတာ္မ်ားအတြင္း စစ္တပ္ဦးေဆာင္သည့္ ႀကံ့ဖြံ႔အစိုးရထူေထာင္ေရး ေအာင္ျမင္မည္မဟုတ္ပါလား။ ဤအေနအထားကိုၾကည့္လွ်င္ USDP ႏွင့္ တစညပါတီမွလြဲ၍ က်န္ႏိုင္ငံေရးပါတီအမ်ားစုသည္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီကတည္းက ခြဲျခားဆက္ဆံခံေနရေပၿပီ။

ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားအရ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပေပးသည့္ အာဏာပိုင္အဖြဲ႔သည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား တည္ေထာင္ခြင့္ကို ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳ၍ ပါတီအားလုံးကို ဥပေဒေရွ႕ေမွာက္၌ တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ားေပးကာ ယွဥ္ၿပိဳင္ေစရမည္ျဖစ္သည္။ အာဏာပိုင္မ်ားက ပါတီအားလုံးကို မခြဲမျခား တန္းတူဆက္ဆံရမည္။ ပါတီမ်ားအား လြတ္လပ္ပြင့္လင္းေသာ ၀န္းက်င္တြင္ ႏိုင္ငံေရးစည္း႐ုံးမႈ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးရမည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေပၚ၌ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေပၚ၌ျဖစ္ေစ၊ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူမ်ားအေပၚ၌ျဖစ္ေစ၊ အာဏာပိုင္မ်ားက မေလ်ာ္မကန္ျပဳမႈ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ လက္စားေခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္မည္ကို ေၾကာက္ရြံ႕ေနရသည့္ အေျခအေနမ်ား မရွိေစရ။ သတင္းမီဒီယာကို အကန္႔အသတ္မရွိ၊ ခြဲျခားမႈမရွိ၊ လြတ္လပ္စြာ တန္းတူအသုံးျပဳခြင့္ ေပးရမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံအေျခအေနမွာ ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားႏွင့္ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနသည္။ လူထုသိရွိလိုသည့္ သတင္းအခ်က္အလက္တို႔ကို နအဖ စစ္အာဏာပိုင္မ်ားက လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားလ်က္ သူတို႔ေပးလိုသည့္ သတင္းမ်ိဳးကိုသာ ျဖန္႔ေ၀ေပးသည္။ ဤသတင္းကိုသာ လူထုသိသင့္သည္၊ ဤသတင္းကား လူထုမသိအပ္ စသျဖင့္ အာဏာရွင္တို႔က ဆုံးျဖတ္လုပ္ကိုင္ေနျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။

ဒီမိုကေရစီက်င့္သုံးမည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တခုဆီသို႔ သြားမည္ဟု ေႂကြးေၾကာ္ပါက သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ရရွိပိုင္ခြင့္ အားေကာင္းေစရန္၊ သတင္းစီးဆင္းမႈ လြတ္လပ္အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔စြာ စီးဆင္းေစရန္ အားေပးရမည္။ တနည္းအားျဖင့္ လြတ္လပ္ေသာ သတင္းမီဒီယာအဖြဲ႔အစည္းမ်ား တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းမႈကို လမ္းဖြင့္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ရန္ (၃) လ ၀န္းက်င္မွ်သာ အခ်ိန္ရွိေတာ့ေသာ္လည္း ျမန္မာစစ္အာဏာပိုင္တို႔က သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ မေပးေသးဘဲ ရွိေနသည္။

အထူးသျဖင့္ ပုဂၢလိက သတင္းစာထုတ္ေ၀ခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ထားဆဲရွိသည္။ သတင္းဂ်ာနယ္မ်ားသည္လည္း စာေပစိစစ္ေရး၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္မွ မလြတ္ေျမာက္ေသး။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသတင္းကို အာဏာပိုင္ႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ဂ်ာနယ္မ်ားကိုသာ ထည့္ခြင့္ေပး၍ မနီးစပ္သူမ်ားမွာမူ ဆင္ဆာလုပ္ျခင္းခံေနရသည္။ ပိုဆိုးသည္မွာ ေရဒီယို၊ တီဗီြ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံပိုင္မီဒီယာအားလုံးကို စစ္အုပ္စုကသာ ထိန္းခ်ဳပ္၍ ၀ါဒျဖန္႔ယႏၲရားအျဖစ္ အသုံးျပဳေနၿပီး အျခားႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို အသုံးျပဳခြင့္မေပးျခင္းျဖစ္သည္။

ေရြးေကာက္ပြဲတခုတြင္ သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္မရွိလွ်င္ အဓိကနစ္နာသူမွာ ျပည္သူလူထုျဖစ္သည္။ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲအခင္းအက်င္းကိုၾကည့္လွ်င္ လူထုအဖို႔ သတင္းအမွန္ရရွိရန္ အလြန္ခက္ခဲေၾကာင္း ေတြ႔ေနရသည္။ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းေလာကသားတို႔တြင္လည္း လူထုသိသင့္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ပညာေပးဗဟုသုတႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေၾကာင္းကို ေရးခြင့္မရေခ်။ ယခုေရြးေကာက္ပြဲသည္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို အေျချပဳက်င္းပျခင္းျဖစ္ရာ ထိုဖြဲ႔စည္းပုံဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္မ်ားကို ေ၀ဖန္သုံးသပ္တင္ျပရမည္မွာ သတင္းစာသမားတို႔အလုပ္ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္၏ အခန္းက႑ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကိုလည္း သတင္းသမားတို႔က ျပည္သူသိရွိေအာင္ ေရးၾကရမည္။ လိုအပ္ခ်က္ေတြ႔လွ်င္ ေထာက္ျပရမည့္ တာ၀န္ရွိသည္။

အလားတူ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ မူ၀ါဒမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သေဘာထားအျမင္မ်ား၊ ေနာက္ခံသမိုင္းမ်ား စသည္တို႔ကို ျပည္သူလူထုသိေအာင္ စုံစမ္းေလ့လာတင္ျပရန္မွာလည္း သတင္းမီဒီယာ၏ အလုပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုမွ်မက ျပည္သူတဦးခ်င္း၏ ေရြးေကာက္ပြဲအေပၚ အျမင္မ်ားကိုလည္း သတင္းမီဒီယာက ေမးျမန္းတင္ျပေနသင့္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း၊ လက္ရွိအာဏာပိုင္က စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ ကန္႔သတ္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ တားျမစ္ပိတ္ပင္ေနသျဖင့္၊ ျပည္သူကလည္း မေျပာရဲ၊ သတင္းမီဒီယာကလည္း မေဖာ္ျပရဲ ျဖစ္ေနသည္။ ထိုသို႔ လူထုသိသင့္သည့္ သတင္းမ်ားကို မီဒီယာအား ေရးခြင့္မျပဳျခင္းေၾကာင့္ ယခုေရြးေကာက္ကို လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တမႈရွိသည္ဟု ႏိုင္ငံတကာက မွတ္ခ်က္ေပးလိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲတခု လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တမႈရွိ မရွိကို ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ တာ၀န္ရွိအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအနက္ သတင္းမီဒီယာလည္း အဓိကအခန္းမွ ပါ၀င္ေန၍ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲစံခ်ိန္မ်ားကို မည္၍မည္မွ် လိုက္နာၾကသနည္းဆိုသည္ကို သိရွိႏိုင္ရန္ သတင္းစာသမားမ်ား အပါအ၀င္ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား ထားရန္လိုအပ္သည္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္က ‘ကိုပင္ေဟဂင္’ ၌ က်င္းပေသာ (The Organization for Security and Co-operation in Europe) OSCE ညီလာခံတြင္ ‘ေရြးေကာက္ပြဲ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား’ ၏ အခန္းက႑ကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ (သို႔မဟုတ္) ျပည္တြင္းမွ ‘ေရြးေကာက္ပြဲ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား’ ရွိေနျခင္းအားျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ၏ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈဆိုင္ရာ ယုံၾကည္ကိုးစားႏိုင္မႈ အေျခအေနႏႈန္းစံမ်ားကို ပိုမိုျမင့္မားေစမည္ျဖစ္သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္မႈလုပ္ငန္းစဥ္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ျခင္းႏွင့္လည္း တိုက္႐ိုက္ဆက္စပ္ေနသည္။ သတင္းမီဒီယာ အပါအ၀င္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေစာင့္ၾကည့္အဖြဲ႔မ်ား ရွိျခင္းအားျဖင့္ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားကို ထိန္းေက်ာင္းေပးႏိုင္၍ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္အေပၚ လူထု၏ ယုံၾကည္အေလးထားမႈကို ရရွိေစသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လူထု၏ ပူးေပါင္းပါ၀င္မႈကိုလည္း ပိုမိုအားေပးရာေရာက္သည္။

စင္စစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပသူတို႔အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာ ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳမႈ ရယူလိုလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲ မက်င္းပမီ၊ က်င္းပေနဆဲ၊ က်င္းပၿပီးေနာက္ အေျခအေန (၃) ရပ္လုံးတြင္ သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္ ေပးရေပမည္။ NLD ေရြးေကာက္ပြဲ ဘာေၾကာင့္မ၀င္သနည္း ဆိုသည့္ သတင္းကိုလည္း ႏိုင္ငံပိုင္မီဒီယာကတဆင့္ လူထုအား အသိေပးရဲရမည္။ UNDP ပါတီ ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္မႈသည္ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္မႈမရွိဟုဆိုလွ်င္ သတင္းမီဒီယာမွတဆင့္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ရွင္းျပႏိုင္ရမည္။ သတင္းစာဆရာတို႔အား ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခြင့္ ေပးရဲရမည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ အစပ်ိဳးစဥ္ကတည္းက ယခုထိ သတင္းမီဒီယာလြတ္လပ္မႈ မရွိခဲ့သျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲအေပၚ တိုင္းရင္းသားအားလုံးအပါအ၀င္ ျပည္တြင္းလူထုႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာကပါ အယုံအၾကည္မရွိ ျဖစ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ သတင္းအမွန္ကို ပိတ္ပင္ထားျခင္းသည္ ေကာလာဟလ အတင္းအဖ်င္းမ်ား လူထုအၾကား ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစျခင္း၏ အရင္းခံအေၾကာင္းျဖစ္သည္။

ယေန႔ေခတ္သည္ သတင္းေခတ္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူလူထုတြင္ သတင္းအခ်က္အလက္ မွန္မွန္ကန္ကန္ သိခြင့္ရရွိျခင္းအားျဖင့္ ျပည္သူတို႔ ရသင့္ေသာ အျခားအခြင့္အေရးႏွင့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးရာ၌လည္း အေထာက္အကူျဖစ္ေစသည္။ သို႔ေသာ္ နအဖစစ္အာဏာပိုင္မ်ား၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ စစ္အာဏာတည္ၿမဲေရးကို ကာကြယ္ရန္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူ႔အခြင့္အေရးကို အကာအကြယ္ေပးရန္ မဟုတ္ေပ။ သို႔ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္စံၫႊန္းအရ သတင္းမီဒီယာကို အကန္႔အသတ္မရွိ၊ ခြဲျခားမႈမရွိ၊ လြတ္လပ္စြာ တန္းတူအသုံးျပဳခြင့္ေပးေရးကို ‘နအဖ’ က ဆန္႔က်င္သည္မွာ အံ့ၾသစရာမဟုတ္ေခ်။ သို႔ဆိုလွ်င္ Political Space ရွာေဖြေရးလုပ္ၾကမည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနျဖင့္ သတင္းမီဒီယာမ်က္ႏွာစာေပၚ၌ပင္လွ်င္ Space တခုရရွိရန္ မလြယ္ဟု ဆိုရေတာ့မည္။

၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းစိန္၏ USDP ပါတီကေတာ့ ႁခြင္းခ်က္ျဖစ္လိမ့္မည္။ လက္ရွိႏိုင္ငံပိုင္ေရဒီယို၊ FM ေရဒီယို၊ တီဗီြႏွင့္ သတင္းစာဂ်ာနယ္မ်ားကို စစ္အာဏာတည္ၿမဲေရး ၀ါဒျဖန္႔ယႏၲရားအျဖစ္ အသုံးခ်လ်က္ ဒီမိုကေရစီေခါင္ေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ NLD ပါတီတို႔ကို အပုပ္ခ်တိုက္ခိုက္ေနေပသည္။ အမွန္မွာ ထိုမီဒီယာမ်ားကို ‘နအဖ’ တဦးတည္းပိုင္ လုပ္ထား၍မရ။ က်န္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအားလည္း မွ်တစြာ အသုံးျပဳခြင့္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုမွ်မက လူမႈေရးအသင္းအဖြဲ႔မ်ား၊ NGO မ်ားကိုပင္ အခါအားေလ်ာ္စြာ အသုံးျပဳခြင့္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။

လက္ရွိအေျခအေနမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို မဆိုထားႏွင့္၊ သတင္းစာဆရာႏွင့္ သတင္းေထာက္မ်ားကိုယ္တိုင္ပင္လွ်င္ သတင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္ လုံေလာက္သည့္ Space မရေသးဘဲရွိေနသည္။ ၿခံဳငုံသုံးသပ္လိုက္လွ်င္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အေျခခံပိုင္ခြင့္ျဖစ္သည့္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုေရးသား သတင္းဖလွယ္ သတင္းျဖန္႔ခ်ိခြင့္ကို ယခုထိ စစ္အာဏာပိုင္တို႔က ခြင့္မျပဳ။ သတင္းစာသမားမ်ားအားလည္း ဆင္ဆာကင္းလြတ္ခြင့္မေပးေသး။ ေန႔စဥ္သတင္းစာ ထုတ္ခြင့္မျပဳေသး။ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအား သတင္းစာေခါင္းႀကီးမွ ေ၀ဖန္ခြင့္မျပဳေသး။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအားလည္း ေဟာေျပာစည္း႐ုံးခြင့္၊ ပါတီမူ၀ါဒမ်ားကို ရွင္းျပရန္ သတင္းမီဒီယာအသုံးျပဳခြင့္ မေပးေသး။

ထိုထိုေသာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို တင္းက်ပ္စြာ ပိတ္ပင္ထားေသာ အေျခအေနေအာက္၌ က်င္းပမည့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဒီမိုကေရစီအေငြ႔အသက္ဟူ၍ ဘာတခုမွ် ရွာေတြ႔ဖြယ္ရာမရွိပါ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ လြတ္လပ္စြာ စည္း႐ုံးေဟာေျပာ စာအုပ္စာတန္းျဖန္႔ခ်ိခြင့္ကိုပင္ ေႏွာင္ႀကိဳးအထပ္ထပ္ တုတ္ေႏွာင္ထားသည္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္လည္း Political Space ျဖစ္ေစ၊ ဒီမိုကေရစီ တေရြးသားမွ်ျဖစ္ေစ ရွာေဖြေတြ႔ရွိရန္ လမ္းမျမင္ပါ။

ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပ သတင္းမီဒီယာေလာကသားတို႔၏ ယေန႔တာ၀န္မွာ သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္ မရွိေသာ နအဖ၏ ေရြးေကာက္ပြဲအား လြတ္လပ္တရားမွ်တမႈမရိွေသာ ေရြးေကာက္ပြဲအျဖစ္ ၀ိုင္း၀န္းေစာင့္ၾကည့္ ဖြင့္ခ်ၾကေရးျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ျပည္သူလူထုအား မတရားေသာ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲဆႏၵမေပးလိုက မေပးဘဲေနပိုင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း အသိေပးရန္တာ၀န္မွာလည္း သတင္းသမားတို႔ တာ၀န္ပင္ျဖစ္သည္ဟု သုံးသပ္မိပါသည္။

0 comments:

Post a Comment