Monday, March 15, 2010

ရန္သူမရွိ

ေမာင္ဝံသ

(၂၀၁၀ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၁ ရက္ေန႔ထုတ္ Popular News ဂ်ာနယ္က ဆရာ ေမာင္ဝံသရဲ့ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္သူမရိွ၊ မိတ္ေဆြသာ ရိွဆိုတဲ့ ဆရာ ဒဂုန္တာရာရဲ့ အယူအဆကို ခ်ဲ႕ျပီးေတြး ထားတာကို မွ်ေ၀ေပးလိုက္ပါတယ္။ )

'ရန္သူမရွိ မိတ္ေဆြသာရွိ'၊ 'ႏိုင္ငံေရး လုပ္တယ္ဆိုတာ ရန္သူကို မိတ္ေဆြ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာ' ဤစကား မ်ားကို ကဗ်ာဆရာ၊ စာေရးဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေျပာေနခဲ့တာ ၾကာပါၿပီ။

ဆရာ ဒဂုန္တာရာ ဆိုတာ သက္ရွိ စာေပပညာရွင္မ်ား ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေလးအျမတ္ အျပဳရဆံုး ဆရာ တစ္ဆူပါ။ သခင္ေအာင္ဆန္း၊ သခင္ဗဟိန္း၊ သခင္ႏု၊ သခင္သန္းထြန္း၊ ဦးဗေဆြတို႔နဲ႔ ရင္းႏွီးခင္မင္ ခဲ့သူ။ ျမန္မာ့ ႏိုင္ငံေရး တစ္ေခတ္ကို ဦးေဆာင္ခဲ့တဲဲ့ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ႐ုပ္ပံုလႊာ အေရးအသားနဲ႔ စာပန္းခ်ီ ျခယ္ခဲ့သူ။ အလြန္ အစဥ္အလာ ႀကီးမားတဲ့ ဆရာ ဒဂုန္တာရာပါ။

'ရန္သူမရွိ' အယူအဆကို ဆရာ ဒဂုန္တာရာ မနားမေန ေျပာေနခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ခုေလာက္ ရွိၿပီ ထင္ပါတယ္။ ဆရာ့ကို ၾကည္ညိဳတဲ့ လူငယ္တခ်ိဳ႕ ဆီက ေစာဒက တက္သံေတြလည္း ထြက္ေပၚခဲ့တယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ေအာင္ပန္းမွာ ေနထိုိင္ ေနတဲ့ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ၊ ႏွစ္စဥ္ ဒီဇင္ဘာလေလာက္မွာ ေဆာင္းေရွာင္ရင္း ရန္ကုန္မွာ သံုးလေလာက္ လာေနတဲဲ့ အခ်ိန္ ေတြမွာ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ လူငယ္ေတြ ဆရာ့ဆီ သြားေရာက္ ေတြ႕ဆံုၾကတယ္။ ေတြ႕ၾကတိုင္းမွာလည္း 'ရန္သူမရွိ' အယူအဆကို တစ္နည္းနည္းနဲ႔ ေဆြးေႏြး ျဖစ္ၾကတာခ်ည္း ပါပဲ။

ယမန္ႏွစ္ (၂၀၀၉၊ ေမ ၁၀ရက္) ဆရာ ဒဂုန္တာရာ အသက္ ၉၀ ျပည့္ ဂုဏ္ျပဳတဲ့ အေနနဲ႔ လွ်ပ္တစ္ျပက္ ဂ်ာနယ္က ဒဂုန္တာရာ ေမြးေန႔ အထူး စာမ်က္ႏွာ စီစဥ္ခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီလည္း အမွတ္တရ ေရးေပးပါလို႔ ေတာင္းခံလို္႔ ကၽြန္ေတာ္က ကဗ်ာစာၫြန္႔ တစ္ပုဒ္ ေရးေပး လိုက္တယ္။ ေအာက္ပါ အတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ရန္သူ မိတ္ေဆြ မသဲကြဲ

ရန္သူမရွိ မိတ္ေဆြသာရွိ

မုန္းသူမရွိ ခ်စ္သူသာရွိ

ဆရာတာ၏ စကား၊ ဆရာတာ၏ တရား

ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ နားမဝင္ခဲ့၊ မၾကားခ်င္ခဲ့။

ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လည္း

ကၽြန္ေတာ္ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့။

သည္လိုႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ ေမာၿပီး

ထိုင္ၾကည့္ေနတယ္။

နာက်င္ခဲ့ရသူမ်ား၊ ခံစားခဲ့ရသူမ်ား ေနရာက

ကၽြန္္ေတာ္ဝင္ၾကည့္ ေတြးၾကည့္တယ္။

မိတ္ေဆြနဲ႔ ရန္သူ၊ ခ်စ္သူနဲ႔ မုန္းသူ

ဘယ္လို တူတူထားႏိုင္ပါ့။

မိမိက က်ားဆိုရင္ ႏြားကို ခ်မ္းသာခြင့္ေပးမယ္။

အဲသလိုဆို ရန္သူဟာ မိတ္ေဆြ ျဖစ္လာၿပီေပါ့။

ရန္သူက က်ား မိမိက ႏြား ျဖစ္ခ်ိန္

အဲသည္အခါ 'ရန္သူမရွိ မိတ္ေဆြသာရွိ'

ဆရာတာ၏ ဂါထာ နာနာရြတ္

ေျပးႏိုင္ရင္ေတာ့ လြတ္မည္ပ။

သည္အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆရာတာ

အသက္ကိုးဆယ္

ေတာင္စြယ္မွာ ေနမကြယ္ေသးခ်ိန္

ဆည္းဆာေရာင္နီမ်ား ေတာက္ပေနဆဲ

ရန္သူ မိတ္ေဆြ မသဲကြဲ

(ဆရာတာေတာင့္တေသာ)

ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဘယ္မွာလဲ။

ခ်စ္ခင္ေလးစားရပါေသာ ဆရာဒဂုန္တာရာ

အသက္ရာေက်ာ္ ေနႏိုင္ပါေစ။

လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္မွာ အဲသည္စာတိုေလး ပါလာၿပီးေနာက္ ကၽြန္ေတာ့္ကို မိတ္ေဆြ တစ္ခ်ိဳ႕က ေမးျမန္းၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေရးထားတာ ပေဟဠိ မပါပါဘူး။ ရွင္းမယ္ ထင္ပါတယ္လို႔ပဲ ျပန္ေျဖလိုက္တယ္။ ဆရာ ေက်ာ္ေဇာႏိုင္ ကေတာ့ အဂၤလိပ္လို ဘာသာျပန္ၿပီး သူ႔မိတ္ေဆြမ်ားထံ အီးေမးလ္ေတြနဲ႔ ျဖန္႔ခ်ိခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အခု တစ္ႏွစ္နီးပါး ၾကာလာတဲ့အခါ 'ရန္သူမရွိ' အယူအဆကို ထပ္ၿပီး စဥ္းစားစရာ အေၾကာင္းတစ္ခု ေပၚလာျပန္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွာ ၿပိဳင္ဘက္ကို (သို႔မဟုတ္) မိမိနဲ႔ ဆန္႔က်င္သူကို ရန္သူလို႔ သေဘာထားသလား ဆိိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကို ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။ စစ္သေဘာမွာ မိမိနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနသူဟာ ရန္သူပဲ။ ရန္သူ ဆိုတာနဲ႔ ကိုယ္ က သူ႔ကို သတ္ႏိုင္ရင္သတ္၊ မသတ္ႏိုင္ရင္ ကိုယ့္ကို သူက သတ္သြားမွာပဲလို႔ စြဲၿမဲခံယူ ထားရတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွာ စစ္သေဘာနဲ႔ ႐ႈျမင္ရင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ သူေတြဟာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ၿပိဳင္ဘက္ေတြလို႔ သေဘာမထားဘဲ ရန္သူလို႔ သေဘာထားလိုက္တာနဲ႔ တစ္ဦး ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းကို တစ္ဦးက လုပ္ေတာ့မွာပဲ မဟုတ္လား။

တကယ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွာ ထာဝရရန္သူ၊ ထာဝရ မိတ္ေဆြရယ္လို႔ မရွိဘူး၊ အခ်ိန္အခါ၊ အေျခအေနကို လိုက္၍ ေျပာင္းလဲရစၿမဲလို႔ အမ်ားက လက္ခံထားၾကတာပဲ မဟုတ္လား။ အဲဒီ သေဘာကို ႏွလံုးသြင္း ထားရင္ျဖင့္ ထာဝရ ဆိုတာလည္း မရွိေတာ့ပါဘူး။

အေျပးၿပိဳင္ပြဲ တစ္ခုကို ျမင္ၾကည့္တယ္။ ယွဥ္ၿပိဳင္သူေတြဟာ ၿပိဳင္ဘက္မ်ား အျဖစ္ အေျပးၿပိဳင္ရင္ ကုိယ့္လမ္း ေၾကာင္းနဲ႔ကိုယ္ ေျပးၾကတာပဲ။ မိမိနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္သူကို ရန္သူလို႔ သေဘာထား လိုက္ရင္ ရန္သူ ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းကို ႀကံစည္ လုပ္ေဆာင္ ေတာ့မယ္။ လူခ်င္း တြန္းတိုက္မယ္၊ ေျခထိုးခံမယ္။ ရန္သူလို႔ သေဘာ မထားဘူး ဆိုရင္ေတာ့ အားကစား စိတ္ဓာတ္ အျပည့္နဲ႔ သန္႔ရွင္းစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမွာပဲေပါ့။

ဆရာ ဒဂုန္တာရာ ေျပာခ်င္တဲ့ 'ရန္သူမရွိ' ဆိုတာ အဲသလို သေဘာထား ထားရွိဖိုု႔ ခံယူခ်က္ အပိုင္းကို ေျပာတာ ပဲလို႔ ၄ ဇန္နဝါရီ ၂၀၁၀ မွာ ပန္းဆိုးတန္း နန္းယု ဟိုတယ္မွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ၊ ဆရာ ပါရဂူနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တစ္ေတြ ညစာစားပြဲမွာ ဆရာ ဒဂုန္တာရာက ထပ္မံ ရွင္းလင္းသြားပါတယ္။ 'ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လိုခ်င္ရင္ ရန္သူမရွိဆိုတဲ့ သေဘာထားကို ခံယူ ထားရမယ္' လို႔ ဆရာတာက ေျပာသြားပါတယ္။

'ကိုယ္က ရန္သူမရွိလို႔ သေဘာထားေပမယ့္ တစ္ဖက္က ကိုယ့္ကို ရန္သူလို႔ သေဘာထားၿပီး အျပတ္ရွင္းမယ္ ဆိုရင္ေကာ ဆရာ' လို႔ ကၽြန္ေတာ္က ေမးေတာ့ ဆရာက မိမိဘက္က ထားရွိရမယ့္ သေဘာထားကို ေျပာတာ လို႔ပဲ ဆိုပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ တစ္ထိုင္တည္္း သေဘာ ေပါက္ခဲ့ပါတယ္။ ခ်ိတ္ခ်ိတ္ခ်င္းသာ ခ်ိတ္ႏိုင္တယ္၊ တစ္ဖက္က ခ်ိတ္နဲ႔ခ်ိတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေပမယ့္ ကုိယ္က ခ်ိတ္မဟုတ္ဘဲ ေျဖာင့္ေနရင္ ခ်ိတ္လို႔ မရေတာ့ဘူးလို႔ ဆရာက ယံုၾကည္ ေနဆဲပါ။

ဆရာ ဒဂုန္တာရာ အစဥ္တစိုက္ ေျပာေနတဲ့ "ႏိုင္ငံေရး လုပ္တယ္ဆိုတာ ရန္သူကိုမိတ္ေဆြ ျဖစ္ေအာင္ လုပ္တာ" ဆိုတာကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က (မိမိ မလုပ္ႏိုင္ ေသာ္ျငားလည္း) လုပ္ႏိုင္သူေတြ လုပ္ၾကပါေစလို႔ ေထာက္ခံ အားေပးပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ သည္စကားဟာ ဘုရားေဟာနဲ႔လည္း ညီၫြတ္ပါတယ္။ 'အေတြး အျမင္ ဒႆန ေခါင္းႀကီးမ်ား-၂" စာအုပ္က ေခါင္းႀကီး တစ္ပုဒ္မွာ ဘုရားရွင္ရဲ႕ အဆံုးအမကို ကိုးကားၿပီး ျပႆနာ ေျဖရွင္းနည္းကို ေရးျပထားတာ မွတ္သားစရာပါ။ ေခါင္းစဥ္က 'ျပႆနာကို ရင္ဆိုင္ သည္းခံစိတ္ျဖင့္ ေျဖရွင္း' တဲ့။

'သည္းခံျခင္းသည္ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ဌာနစလံုးတြင္ အေလးအျမတ္ ျပဳအပ္ေသာ ကိုယ္က်င့္တရား တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်င့္တရား ဟူသည္ က်င့္ႀကံရေသာ တရားျဖစ္္၍ သည္းခံျခင္းသည္ ပါရမီ နည္းပါးသူမ်ား အဖို႔ က်င့္ႀကံ အားထုတ္ျခင္း ျဖင့္သာလွ်င္ ေမြးျမဴရေသာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခံယူခ်က္ ျဖစ္သည္္။

သည္းခံျခင္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ရန္လိုျခင္္း ရန္ျပဳျခင္းတို႔သည္ ဖ်က္ဆီးလိုစိတ္၏ ေစ့ေဆာ္ခ်က္ေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖ်က္ဆီးလိုစိတ္၏ ဆန္႔က်င္ဘက္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစိတ္ ျဖစ္သည္။ သည္းခံစိတ္၏ အက်ိဳးရလဒ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ျဖစ္ထြန္းေစသည္။ ေလာကတစ္ခြင္ ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာေရး အတြက္ သည္းခံျခင္း တရားသည္ အလိုအပ္ဆံုး ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ျပႆနာႏွင့္ ရင္မဆိုင္ဘဲ ေရွာင္ထြက္သြားၿပီး သည္းခံျခင္းမ်ိဳးထက္ ျမတ္ဗုဒၶ လက္ေတြ႕ျပသ သြားေသာ ျပႆနာႏွင့္္ ရင္ဆိုင္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းက သာလြန္၍ မြန္ျမတ္ေၾကာင္း အေလးအနက္ ႏွလံုးသြင္းအပ္သည္။ (အေတြးအျမင္-၁၅၄၊ ဧၿပီ၊ ၂၀၀၂)'

ဆရာ ဒဂုန္တာရာရဲ႕ 'ႏိုင္ငံေရးလုပ္တယ္ဆိုတာ…' သေဘာထားႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ေတြးစရာမ်ားကို တင္ျပလိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေမာင္ဝံသ

ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ငံေရးသာလွ်င္ ဗဟိုခ်က္ျဖစ္ - ေမာင္စူးစမ္း

ပံုစံသံုးမ်ိဳး
Democracy Transaction မွာ သြားတဲ့ပံုစံက သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။ နံပါတ္(၁)က Street Politics လို႔ေခၚတဲ့ လမ္းေပၚက ႏုိင္ငံေရး။ နံပါတ္(၂)က Influence politics လို႔ေခၚတဲ့ တျခားႏုိင္ငံေတြက ဖိအားေပးတဲ့ ႏိုင္ငံေရး။ နံပါတ္(၃)က Electorial Politics လို႔ေခၚတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ငံေရးဆိုၿပီး ရွိတယ္။

အဲဒီသံုးခုထဲကေနၿပီးေတာ့မွ က်န္တာႏွစ္ခုကို ဖယ္ၿပီး အဓိကေဇာင္းေပးသင့္တာကေတာ့ Electorial Politics ပါ။ ဒါမွလည္း တုိင္းျပည္ရဲ႕ တည္ၿငိမ္မႈ (Stability)ကို ရမယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲကသာလွ်င္ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီသို႔ အသြင္ေျပာင္းေရးအတြက္ သြားရာလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္ေနလို႔ပဲ။

ႏိုင္ငံေရးသူငယ္နာ ကင္းရမယ္
အဲဒီေတာ့ တစ္ခုတည္းကို ဦးတည္ရမယ္။ အဲဒါ Electorial Politics၊ လမ္းစေပၚလာရင္ ဒီလမ္းကိုပဲ ေလွ်ာက္ရမယ္။ ဒီနည္းလမ္းအတုိင္း လုပ္ရမယ္။ အကုန္စြန္႔ရမယ္။ စြန္႔ပစ္ရမယ္။ တိုင္းျပည္ကိုလဲ ၾကည့္ရမယ္။ Stability ေပါ့။ တည္ၿငိမ္ဖို႔က အဓိက။ ဒါေၾကာင့္ Human Right ဘာညာ၊ လူ႔အခြင့္အေရးေတြထက္ တည္ၿငိမ္ေရးကို အဓိကၾကည့္ရမယ္။ ဒီမိုကေရစီကို ျပင္ပဖိအားနည္းနဲ႔ ရႏိုင္တယ္။ ဘာညာေပါ့။ ဒါဟာ သူငယ္နာမစင္တဲ့ အေတြးေတြပါ။ ဟိုတုန္းက လက္၀ဲသူငယ္နာေပါ့။ အခုေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသူငယ္နာ။ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အဓိက Overwhelming Issue က ဘာလဲ ၾကည့္ရမယ္။ ဘယ္ Issue က ေသာ့ခ်က္က်မလဲ၊ လႊမ္းမိုးမလဲ။ ဒီ Issue ကိုင္မွ အားလံုးကုိင္လႈပ္ႏိုင္မယ္။ Mainlink ေပါ့။ ႀကိဳးကြင္းကို ဘယ္ႀကိဳးစားက စကုိင္လႈပ္မလဲေပါ့။ Mainlink in the change။ မဟာဗ်ဴဟာအျမင္နဲ႔ လုပ္ရမယ္။ ဒါကို တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ သြားရမယ္။ အဲဒီေတာ့ Pre Electorial Politics နဲ႔ Post Electorial Politics ဆိုတာ ေပၚလာတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲအႀကိဳဥပေဒေတြ ထြက္ဖို႔လိုတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ ဘယ္ေတာ့ထြက္မလဲ။ မသိေသး။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္မယ္ဆိုရင္ ေမလက အေကာင္းဆံုးပဲ။ ရာသီဥတုၾကည့္ရမယ္။ ျပည္သူေတြ မဲ႐ံုသြားရမယ္။ အခ်ိဳ႕ကလဲ ႏို၀င္ဘာ။ ျမန္မာျပည္က ေမလက မိုးလဲသိပ္မရွိဘူး။ ဒါကိုလည္း ၾကည့္ရမယ္။

Political Parties ေတြ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဗဟိုျပဳရမယ္။ Street Politics က လမ္းေပၚက ႏိုင္ငံေရးပဲ။ ဒါကို အားမကိုးသင့္ဘူး။ ထိုင္းမွာ သီအိုရီထုတ္တယ္။ ပါလီမန္နည္းနဲ႔ အက်င့္စာရိတၱယိုယြင္းမႈကို တိုက္လို႔မရဘူး။ လမ္းေပၚထြက္ ဆႏၵျပၿပီး ျပဳလုပ္ရမယ္လို႔ ထိုင္းမွာ အဘီဆစ္က သီအိုရီထုတ္တယ္။ သူအာဏာရတဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႔နည္းနဲ႔သူ ျပန္အသံုးခံရတယ္။ ကုိယ့္ဟာနဲ႔ကုိယ္ ခံရတာ။

ပံုစံအသစ္
ဒီမွာေတာ့ အျပင္ Pressure နဲ႔ Street Politics တို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ္။ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ျဖတ္သန္းရမယ္။ အဲဒီကေနၿပီး လုိက္ေလ်ာညီေထြ အသားက်ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ အဲဒီေတာ့ Election ျဖစ္ရင္ Constitution နဲ႔ Political Structure ကို ေဖာ္ထုတ္တာျဖစ္မယ္။ ဒီမွာက ပံုစံအသစ္ ျဖစ္ေနတယ္။ အေဟာအေျပာေကာင္းတာ။ Political Pressure မရွိဘူး။ အဲဒီေတာ့ အဆင္မေျပဘူး။ ဒီေတာ့ အခုခ်ိန္မွာ စကားအလွေတြ မေျပာသင့္ဘူး။ အမ်ားပါ၀င္ ပတ္သက္တာတို႔ ဘာတို႔ေျပာဖို႔ အခ်ိန္မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ Diplomacy က စကားအလွေတြ ေျပာေနတာ။ ျဖစ္ေနတာနဲ႔ၾကည့္ၿပီး ေဘာင္ထဲမွာလုပ္ဖို႔။ အျပင္ကလူေတြကေတာ့ စကားအလွေတြ ေျပာေနတာပါ။ ဒါေတြက အဟုတ္မဟုတ္ဘူး။ Reality မဟုတ္ဘူး။ ႏုိင္ငံျခားက ေျပာေပးတာေတြက ျဖစ္ႏုိင္ေျခ မရွိဘူး။ ႏုိင္ငံေရးဆိုတာက အျဖစ္ကို ရဲရဲၾကည့္ရတယ္။ ဒီေတာ့ တိုးရမယ္ဆိုရင္ တိုးကိုတိုးရမယ္။ လွရဲ႕လား၊ ပရဲ႕လား၊ ၾကည့္ေနလို႔ မရဘူး။ ေလွ်ာက္ရမယ့္လမ္းကို ေလွ်ာက္ကိုေလွ်ာက္ရမယ္။ ျပင္လို႔မရဘူး။ အဲဒီေတာ့ အေျမာ္အျမင္ႀကီးတဲ့ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ လိုလာၿပီ။ Fashion လိုလို၊ Fancy လိုလို မလုပ္သင့္ဘူး။ ေပၚပင္မရဘူး။ Intellectural Debate ျဖစ္ရမယ္။

ဂ်ီၾသေမႀတီပုစၦာ
ပါတီေတြကလည္း Infrastructure base policy ကို အေျချပဳရမယ္။ လက္ရွိထက္ ဘာေကာင္းေအာင္ လုပ္ႏုိင္မလဲလို႔ စဥ္းစားရမယ္။ ခင္ထားတဲ့လမ္း ေလွ်ာက္တတ္ဖို႔ လိုမယ္။ လမ္းေပၚထြက္ၿပီး Redical ဆန္ဆန္လုပ္တဲ့ Latin America ဒီဇိုင္းေတြကို စြန္႔ပစ္သင့္ၿပီ။ ဘယ္သူမွ အက်ိဳးမရွိဘူး။ စနစ္သစ္မွာ အေတြ႔အႀကံဳသစ္နဲ႔ လုပ္ရမယ္။ ပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ရတာေတြရွိမယ္။ Geometry ပုစၦာလို given နဲ႔တြက္ၿပီး ကုိယ့္အတြက္ space ရွာ၊ ဒီလမ္းေၾကာင္းကေန သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ေျပာင္းသြားရမယ္။ အခုဟာက လိႈင္းထဲသြားေနတာ ေလွေပၚမွာ ခုန္ေပါက္လို႔မရဘူး။ နစ္သြားမွာ။ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ ကတတ္၊ ခုန္တတ္ဖို႔လိုမယ္။ ဒီစနစ္က ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္ ေျပာလို႔မရဘူး။ ဒါမ်ိဳးနဲ႔ လာလုပ္လို႔ မရပါဘူး။ ႏုိင္ငံေရးသမားက ေရြးေကာက္ပြဲနီးရင္ ျပင္ဆင္ရမယ္။ မႀကိဳက္ေသာ္ရွိ၊ ႀကိဳက္ေသာ္ရွိ။ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးဟာ Continuity မဟုတ္ဘူး။ ကြင္းဆက္ေတြက ျပတ္ေနတယ္။ Discontinuous ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျမာ္အျမင္လိုတယ္။ Institution ကို စဥ္းစားရမယ္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြအေနနဲ႔ ကိုယ့္ Interest ကိုပဲ ၾကည့္ေနလို႔မရဘူး။ ႏိုင္ငံေရးပါတီဆိုတာ ေရြးေကာက္ပြဲကို ၀င္ရမယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ႏိုင္ငံေရးပါတီတို႔အတြက္ မ်ိဳးဗီဇျဖစ္တယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲကို ႏုိင္ငံေရးပါတီက စိတ္မ၀င္စားရင္ မ်ိဳးဗီဇမမွန္လို႔,လို႔ ေျပာရမယ္။ ဟိုအခ်က္ရမွ ဒီအခ်က္ရမွ ဆိုၿပီးေတာ့ လုပ္ေနရင္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ မစစ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၊ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြက ဆိုင္းသံၾကားရင္ ကခ်င္တယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲနီးရင္ ရြပိုးထိုးတယ္လို႔ ျမန္မာစကားအေျပာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါ ႏိုင္ငံေရးပါတီတို႔အဖို႔ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ မူရင္းမ်ိဳးဗီဇ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ျပတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ငံေရး Electorial politics ကိုသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြ ဗဟိုျပဳသင့္ၿပီ။ တျခားနည္းလမ္းတို႔ကို စြန္႔ပစ္သင့္ၿပီ။

ရန္ကုန္တိုင္းမ္ဂ်ာနယ္
အတြဲ(၅) အမွတ္(၁၆)

(ေမာင္စူးစမ္း ၏ "ေရြးေကာက္ပြဲ ႏိုင္ငံေရး" စာအုပ္မွ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္)