Friday, February 19, 2010

ဒီမိုကေရစီ၏ အလွတစ္ပါး

ေက်ာ္၀င္း

အကြဲအၿပဲဇာတ္လမ္း

(၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလထုတ္ The Waves မဂၢဇင္းမွာေဖာ္ျပထားတဲ့ ဆရာေက်ာ္၀င္းရဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီရဲ့ အႏွစ္သာရကို ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားနဲ႕ ေတြးဆ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေကာင္းေလး ျဖစ္ပါတယ္။ )

မိတ္ေဆြႀကီး ကိုေနမ်ဳိး (တေကာင္းစာေပ)၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္၊ ျပန္ဖတ္ခ်င္ ေနေသာ စာအုပ္တစ္အုပ္ကို ခ်ိန္ခါသင့္ ဖတ္ခြင့္ ရလိုက္သည္။ တကယ့္ဝါရင့္ သတင္းစာဆရာႀကီး ဂါးဒီးယန္း ဦးစိန္ဝင္း၏ နာမည္ေက်ာ္ ‘အကြဲအၿပဲဇာတ္လမ္း’။ မူရင္း အဂၤလိပ္ ဘာသာျဖင့္ ၁၉၅၉ ဇန္နဝါရီႏွင့္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ဂါဒီးယန္း သတင္းစာတြင္ ပါစဥ္က ‘The Split Story’။

ဤစာအုပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ ပထမဆံုး ဖတ္ဖူးသည္မွာ၊ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္။ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳေလ။ ေဟာ- အခု ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳကာလတြင္ ကၽြန္ေတာ့္ဆီသို႔ ဒုတိယအႀကိမ္ ဆိုက္ဆိုက္ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ျပန္ေရာက္လာသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ နီးတိုင္း အကြဲအၿပဲ ဇာတ္လမ္းႏွင့္ လာတိုးေနရ သည္မွာ၊ တိုက္ဆိုင္မႈေပပဲလား မသိ။ မည္သို႔ပင္ ရွိေစ၊ အတိတ္မွ သင္ခန္းစာ ယူႏုိင္လွ်င္၊ အနာဂတ္အတြက္ လမ္းျပေျမပံု ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ ဤအျမင္၊ ဤအထင္ႏွင့္ပင္၊ တတ္ႏုိင္သမွ် စိတ္ကိုဖြင့္၍ ဖတ္ရသည္။

ပထမအႀကိမ္ ကေရာ၊ ဒုတိယအႀကိမ္ ဖတ္စဥ္ကပါ ‘ထင္း’ ခနဲ သတိျပဳလိုက္ မိသည္မွာ၊ ရွင္းလင္းတိက် သြက္လက္ေသာ သတင္းစာ ဟန္ အေရးအသား။ ဤအေရးအသားကို လက္ကုန္ ႏႈိက္ႏုိင္ေသာ ဘာသာျပန္ (ဘာသာျပန္သူေတာ့ မသိ)။ အေၾကာင္းအရာကား ဆိုဖြယ္ရာ မရွိ။ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး၏ ဇာတ္ထြတ္ပိုင္း တစ္နည္း ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံေရးဘဝ၏ ဆည္းဆာခ်ိန္။ အမ်ဳိးသား လြတ္လပ္ေရးကို ထုဆစ္ေပးခဲ့ေသာ ဖဆပလ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႀကီး၏ အၿပီးသတ္ အကြဲအၿပဲ။ ဤသည္၏ အက်ဳိးဆက္၊ ရာဇဝင္ တြင္ရစ္မည့္ စာႏွစ္ေစာင္ႏွင့္ ေနာက္ဆံုး နိဂံုးခ်ဳပ္လုိက္သည္။

ကံေကာင္းျခင္း လက္ေဆာင္

သီအိုရီ သေဘာအရ၊ မီဒီယာမွာ ဘက္မလိုက္သင့္ဟု ဆိုေသာ္လည္း လူ႔သဘာဝက ခက္ပါသည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ဘက္လိုက္သည္ မဟုတ္သည့္တိုင္၊ မီဒီယာ သမား၏ အတၱေနာမတိတို႔ ပါတတ္သည္၊ ပါႏုိင္သည္။ ဂါဒီးယန္း ဦးစိန္ဝင္းမွာ ဝါရင့္သမ႓ာရင့္ မီဒီယာ ဘိုးေအႀကီး ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ၊ အကြဲအၿပဲ ဇာတ္လမ္းကို တည့္တည့္မတ္မတ္ ပံုေဖာ္ဖို႔ ႀကိဳးစားထားသည့္ ၾကားမွပင္၊ ဦးႏု၏ ႏုိင္ငံေရး အလွည့္အပတ္ ေတြကို ဖြင့္ခ်ရာ တြင္မူ၊ လက္သြက္လွသည္။ သို႔ႏွင့္အမွ် တစ္ဖက္အုပ္စု ေဆြၿငိမ္းဘက္၊ တစ္စံုတစ္ရာ ယိမ္းသြား တိမ္းသြားေလသလား စဥ္းစားမိသည္။

ဤအကြဲအၿပဲ ျဖစ္ရပ္ကိုပင္ မွတ္တမ္း တင္ဖူးေသာ ဝါရင့္သတင္းစာ ဆရာႀကီး ေနာက္တစ္ဦး ဗမာ့ေခတ္ဦး ဦးအုန္းခင္ (မိုးႀကိဳး)ကမူ၊ ႏုတင္ဘက္မွ ေျဗာင္ထြက္ရပ္သည္။ ေနာက္ပိုင္း၊ သူ႔ေဆာင္းပါးေတြကို စုထုတ္ေသာ စာအုပ္ အမည္ ကုိယ္တုိင္က သူ႔ရပ္တည္ခ်က္ကို လွစ္ျပလုိက္သလို ရွိသည္။ ‘ေက်ာ္ၿငိမ္း- ငါ့ညီ မင္းငယ္ပါေသးတယ္… ဟဲဟဲ’ ဟူ၏။ အကြဲအၿပဲ၏ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းရင္းကို ေဖာ္ျပရာတြင္မူ၊ ဦးစိန္ဝင္းေရာ ဦးအံုးခင္ပါ တူညီၾကသည္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဦးႏု ျပည္ပ ခရီးသြားေနစဥ္ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း ပါဝင္ေသာ ကက္ဘိနက္က၊ ဆန္တန္ခ်ိန္ တစ္သိန္းခြဲ ေရာင္းခ်ရာမွ အေၾကာင္းျပဳ စတင္လာေသာ ပုဂၢိဳလ္ေရး ပဋိပကၡမ်ား….။ အကြဲအၿပဲ ဇာတ္လမ္းတိုင္းမွာ ပုဂၢိဳလ္ေရး သက္သက္မွ် သာေလာ…။

ကြန္လြန္သူ ပမညတ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္သူ ဝိဓူရ သခင္ခ်စ္ေမာင္ ကမူ၊ အရင္းရွင္ လူတန္းစားအတြင္း အလႊာ ကြဲလာမႈက အရင္းခံ အေၾကာင္းအရင္း ဟု ဆိုသည္။ ႏုတင္က ျပည္တြင္းစစ္ ျပႆနာအေပၚ တစ္စံုတရာ ေပ်ာ့ေပ်ာင္း ေသာ တုိင္းရင္းသား ဓနရွင္၊ ေဆြၿငိမ္းက အျပဳတ္တိုက္ေရး အားသန္ေသာ လက္ေဝခံ ဓနရွင္…. စသျဖင့္ သူ႔ အိုင္ဒီအိုလိုဂ်ီ ေနာက္ခံအရ ဖြင့္ဆို ခြဲျခားျပသည္။ ဤ ခြဲျခားနည္းႏွင့္ပင္ သူက ႏုတင္ကို ေထာက္ခံခဲ့သည္။ ပို၍ လက္ဝဲက်သူ မ်ားကမူ၊ သူ႔ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို၊ ‘ေခြးကတက္က အလုပ္အေကၽြး ျပဳျခင္း’ ဟု ေဝဖန္ၾကျပန္သည္။ မည္သုိ႔ပင္ ဆိုေစ…၊ ဤသုိ႔ေသာ ပေဒသာစံု အျမင္မ်ားကို ဖတ္ခြင့္ ေလ့လာခြင့္ ရသည္ကိုက စာဖတ္သူအတြက္ ကံေကာင္းျခင္း လက္ေဆာင္ဟု သေဘာရပါသည္။

ရင့္က်က္မႈႏွင့္ အေျမာ္အျမင္

သတင္းစာဆရာ ဦးစိန္၀င္းက ဖဆပလ အကြဲအၿပဲကို၊ အဆင့္ေလးဆင့္ ခြဲျခား ရွင္းျပသည္မွာ သမုိင္းတန္ဖုိး ရွိလိမ့္မည္ ထင္သည္။ ပထမ အကြဲအၿပဲ- ဖဆပလႏွင့္ ကြန္ျမဴနစ္။ ဒုတိယ အကြဲအၿပဲ - ရဲေဘာ္ျဖဴႏွင့္ ရဲေဘာ္၀ါ။ တတိယ အကြဲအၿပဲ- ဆုိရွယ္လစ္ ပါတီမွ ဆုိရွယ္နီ (အလုပ္သမား လယ္သမားပါတီ) ခြဲထြက္ျခင္း။ ႏုတင္- ေဆြၿငိမ္း (တစ္နည္း) သန္႔ရွင္း - တည္ၿမဲ အကြဲအၿပဲကား၊ ေနာက္ဆံုးႏွင့္ အၿပီးသတ္ အကြဲအၿပဲဟု ဆုိပါသည္။

ပထမ အကြဲအၿပဲ ႏွစ္ခုတြင္၊ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡအထိ ကၽြံသြားခဲ့ေသာ္လည္း၊ ေနာက္ႏွစ္ခုတြင္မူ ဤမွ် အေျခအေန မဆုိးေတာ့ပါ။ ဒီမုိကေရစီ ေဘာင္အတြင္း၊ ျငင္းၾက၊ ခံုၾက၊ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကသည္ ကိုသာ ေတြ႔ရပါသည္။ ေနာက္ဆံုး အကြဲမွာ ဆုိလွ်င္၊ အခင္အမင္ မပ်က္ လမ္းခြဲၾကဖို႔ပင္ ႏွစ္ဖက္သေဘာ တူညီခဲ့ၾက ပါေသးသည္။ ဤသို႔ စဥ္းစားမိလုိက္ေသာ အခါ ဒီမုိကေရစီ ႏိုင္ငံေရးဘ၀၏ ရင့္က်က္မႈက အေတာ္ေလး စကားေျပာ ေလမည္လား ေတြးမိသည္။ ကြဲၾက၊ ၿပဲၾကရာမွ ခ်ဲၾက သည့္အဆင့္ ေရာက္ကုန္သည္မွာ မရင့္က်က္မႈ၏ လကၡဏာ ျဖစ္မည္ ထင္သည္။ ေနာက္တစ္ခု အေရးႀကီးသည္မွာ ေခါင္းေဆာင္တုိ႔၏ အေျမာ္အျမင္။ ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ၾကားဖူး မွတ္ဖူးေသာ အေၾကာင္း တစ္ခုကို ေျပာလုိပါသည္။

၁၉၄၆ ခုႏွစ္၊ ဖဆပလမွ ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီကို ထုတ္ပယ္ၿပီးခါစ ေလာက္က ျဖစ္သည္။ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္ အဖြဲ႔မွ ကြန္ျမဴနစ္ လုိလားေသာ တပ္နီမ်ား ခြဲထြက္သြားရာ၊ ေအာက္ေျခ ရဲေဘာ္ခ်င္း ပဋိပကၡေတြ ရွိလာသည္။ အခ်ဳိ႕ ေနရာမ်ားတြင္ လက္နက္ကိုင္ အခ်င္းမ်ားရသည္ မ်ားပင္ ရွိသည္။ ဤတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကိုယ္တုိင္က ညီၫြတ္ေရး တရားေဟာခဲ့ ရသည္။ တစ္ေန႔ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္ ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ထြန္းလင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္အိမ္ လာၿပီး ေအာက္ေျခတပ္နီမ်ား အေၾကာင္း လာတုိင္ရာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ‘မီးေလာင္ရာ ေလမပင့္နဲ႔’ ဟု ေငါက္သည္။ ဤအခိုက္မွာပင္ သခင္သန္းထြန္း ေရာက္လာေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ခ်က္ခ်င္း ခါးေတာင္းက်ဳိက္ကာ ယခုလို ရယ္ရယ္ေမာေမာ ေျပာေလသည္ဟူ၏။ ‘ကိုင္း- ကိုသန္းထြန္းေရ ခင္ဗ်ားနဲ႔ က်ဳပ္နဲ႔ နပန္းလံုးဖုိ႔ပဲ က်န္ေတာ့တယ္ . . .’။

ပေဒသာစံုအလွ

တစ္ေန႔က ကန္ေတာ္ႀကီး စာအုပ္ေစ်းပြဲေတာ္သို႔ ေရာက္သြားရာ မိတ္ေဆြ လူငယ္ မီဒီယာ သမားေလး တစ္ေယာက္ႏွင့္ ေတြ႔၍ လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ ထုိင္ျဖစ္ၾကသည္။ (လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ကို အေတာ္ ရွာယူရတယ္။ ဘီယာဆုိင္ေတြ ကေတာ့ ေပါမွေပါ . . . ဤကားစကားခ်ပ္) ေရာက္တတ္ရာရာ ေျပာၾကရင္းက ‘အကြဲအၿပဲ ဇာတ္လမ္း’ အေၾကာင္း ေရာက္သြား သည္။ ဤတြင္ ထိုလူငယ္ေလး၏ ေတြးေတြးဆဆ စကားေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ခ်က္ခ်င္း ဘာစကားမွ မဆုိႏုိင္။ ‘ေငါင္’ သြားသည္။ သူ႔စကား . . .။ ‘အင္း . . ဒီမုိကေရစီလည္း ကြဲတတ္တာပဲေနာ္ . . .’။

သူေျပာတာ ဟုတ္ေလာက္သည္။ ဒီမုိကေရစီ မွာလည္း ကြဲၾကသည္သာ ျဖစ္သည္။ ဒီမုိကေရစီ စနစ္ေၾကာင့္ ကြဲရ ေလသေလာ . . .။ ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ေအာ္တုိကေရစီ တြင္ေရာ၊ မကြဲၾက၊ မၿပဲၾကေတာ့ ဘူးလား . . .။ ကြဲၾက၊ ၿပဲၾက သည္သာ ျဖစ္သည္။ ကြဲ႐ုံ၊ ၿပဲ႐ုံမွ်မက၊ ျဖဳတ္၊ ထုတ္၊ သတ္ အထိပင္ ေရာက္သြား တတ္ေသးသည္။ သို႔ေသာ္ သူတုိ႔ အကြဲ အၿပဲက လူမသိ။ လူသိမခံ။ ဘာေၾကာင့္ ဘယ္လုိ ဘာေတြျဖစ္သည္ မသိ။ မ်က္ႏွာေဟာင္းေတြ ေပ်ာက္သြား တတ္သလုိ မ်က္ႏွာသစ္ ေတြလည္း ေပၚလာတတ္သည္။ မ်က္ႏွာေပၚတြင္ေတာ့ သံမဏိ မ်က္ႏွာဖံုး။ မတုန္လႈပ္ - ေက်ာက္႐ုပ္။ အ၀တ္လဲခန္း ေရာက္မွ မ်က္ႏွာ အစစ္ကို ျမင္ရေတာ့သည္။

အမွန္စင္စစ္ ဒီမုိကေရစီ သေဘာမွာ မတူ ျခားနားေသာ အျမင္မ်ဳိးစံုကို တစ္ေသြးတည္း တစ္ေရာင္တည္း ျခယ္ဖုိ႔ မဟုတ္။ ေျပာရလွ်င္ တစ္ေရာင္တည္း ျခယ္လုိသည္မွာ ေအာ္တုိကေရစီ တိမ္းၫြတ္ခ်က္သာ ျဖစ္သည္။ လူ႔သဘာ၀ႏွင့္ ဘယ္လုိမွ စေရြးမကိုက္ႏုိင္။ အေသြးစံု အေရာင္စံုကို တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ဖူးပြင့္ေစသည္ ကသာ လူ႔သဘာ၀ ဟာဒယႏွင့္ ေတြ႔လိမ့္မည္။ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာ စကားႏွင့္ ဆုိရလွ်င္ ဒီမုိကေရစီကား ‘မတည့္အတူေန၀ါဒ’ ပင္။ မတည့္ေသာ္လည္း အတူ ေနႏိုင္ရမည္။ ေနတတ္ရမည္။ ေနခြင့္ရွိရမည္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ျငင္းခံုၾကသည္ပင္ ျပႆနာမရွိ။ စကားေနာက္ တရားပါခ်င္ပါ ‘ဓား’ မပါဖုိ႔ပဲ လိုသည္။ ပေဒသာစံုမႈ သည္ပင္ ဒီမုိကေရစီ၏ အလွတစ္ပါး မဟုတ္ပါသေလာ။

ေက်ာ္၀င္း

0 comments:

Post a Comment